Tuesday, August 28, 2007

Goodbye Singapore!

Mandag kveld landet vi i Singapore etter å ha tilbragt en uke i Thailand. Oppholdet ga meg akkurat det jeg hadde håpet på: sol, hvite strender og muligheten til å bare gjøre ingenting.



I går kveld (tirsdag) forlot jeg Singapore for denne gang. Flyet gikk klokken 2240 (28. august), forøvrig første gang jeg flyr jumbojet (747). Du skjønner det er et stort fly når flyvertinnen geleider deg opp en etasje til setet ditt. Japan Airlines ga oss den første smaken av Japan. Jeg kan love dere der hjemme at det inntrykket man får av japanere som turister i Norge ikke stemmer med virkeligheten. I alle fall ser det ut til å gjelde for min del.

Akkurat nå sitter jeg på rommet vårt på Ryokan Katsuaro (herberge) rett ved Ueno park.

Japan-style room med eget bad til 9600 ¥ per natt. Prisen øker til 13200 ¥ per natt når Anders kommer i morgen, siden vi da blir tre personer.

For å gi dere et lite innblikk: i løpet av hele flyturen (6 timer) var det jeg og Henrik som stod for all pratingen i hele andreetasjen av jumbojeten (bortsett fra flyvertinnene og kapteinen). Folk tar vanvittig mye hensyn til hverandre, og snakking i mobiltelefon på T-banen er foreksempel tabu. Den skrus sågar av dersom du sitter i nærheten av setene som er reservert for eldre og gravide.
Når 100 mennesker skal opp en rulletrapp på Narita, skjer det ved at samtlige venter pent for å kunne stille seg bak forrige mann på venstre siden i rulletrappen. Høyre side brukes ikke med mindre du har spesielt dårlig tid. Det innebærer med andre ord at rulletrappen bare fylles halvt opp selv om det altså er 100 mennesker som skal opp samtidig...

Flere rapporter kommer etterhvert. Nå skal vi stikke ut døren å se hva Tokyo har å by på!

Lars

No comments: